Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

Szanowni Państwo,

wczoraj miałem cudowny dzień w prywatnej szkole w Krakowie. 8 godzin pięknej pracy z pięknie młodymi uczniami. Wszystko poszło naprawdę dobrze – a jak wyszedłem ze szkoły mocno zmarniałem. Bo? Bo zadzwoniła do mnie dziennikarka, która przygotowuje materiał o tym, że bardzo wiele młodych osób rozmawia o swoich najgłębszych problemach z chat-botem. Ufają im, przywiązują się do nich, otwierają się przed nimi, bardzo dużo czasu spędzają razem, a niekiedy oboje (człowiek i maszyna) deklarują, że są w związku.

I Pani Katarzyna dziennikarka podsuwa mi na hotelowy wieczór podcast: https://radio357.pl/podcasty/audycje/reportaz/odcinek/571651/ I ja jestem w hotelu i za każdym słowem, z każdą minutą czuję, jak się zapadam. Czuję, że mocno się cieszę, że mam już prawie 50 lat i „te problemy” lizną mnie – mam nadzieję. Lizną, jeśli będę dbać o bliskość relacji. Odsłuchajcie ten podcast i zastanówcie się co tam się wydarzyło. Odjazd za każdym słowem. Aż w końcu doszedłem do nowej definicji i pojęcia STRATA. Tracisz kogoś bliskiego to szukasz wsparcie w zespołowym supporcie. O losie.

A potem przypomniał mi się artykuł dr Ady Florentyny Pawlak z drugiego końca świata. CYFROWA REZUREKCJA – https://pti.org.pl/wp-content/uploads/2023/10/7_Algorytmy-wiecznosci.pdf . Wiecie co? Ja się nie nadaję chyba na takie ekscesy, ale sztuczna inteligencja zmienia nie tylko pojęcie miłości, ale i pojęcie śmierci. Ten artykuł koniecznie również przeczytajcie.

A na koniec obejrzyjcie prof. Waldingera o tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=S4_oVpKorQA .  I jak mrzesz spędź najbliższe dni mocno w relacji. I pomyśl, jakiego masz fuksa (jeśli masz), że masz obok siebie drugą osobę. To naprawdę możny zasób życiowy – posiadanie choć jednej osoby, z którą możesz dzielić życie. W pracy z osobami bezdomnymi (śniły mi się dzisiaj te czasy) w sposób szczególny to widziałem. Wystarczyła dosłownie 1 osoba, aby wyjść z bezdomności, lub w nią nie wejść.

Pędzę do licealistów z ul. Karmelickiej 45. od 08:00 do 15:00 z nimi pracuję, potem jadę do domu. Wejdźcie w te linki naprawdę i pogadajcie o tym. Dobrego dnia

 

dr Maciej Dębski

 


Szanowni Państwo,

OSOBISTE ode mnie

Zanim zacząłem robić to, czym się dzisiaj zajmuję mój naukowy i zawodowy czas poświęcałem problematyce bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego. Dzisiaj – choć to wciąż socjologia problemów społecznych – robię naprawdę odmienne rzeczy.

Wiele rozmów, wiele wywiadów, wiele czasu poświęconego nigdy nie poszło w piach, wręcz przeciwnie – mogę z całą stanowczością powiedzieć, że od samych osób doświadczających kryzysu bezdomnych bardzo dużo się nauczyłem. I czasem na swoich wykładach również do tego nawiązuję. No i ostatnio takie coś do mnie przyszło, przeczytaj do końca.

Główną przyczyną bezdomności kobiet jest przemoc w rodzinie. Kobieta która doświadcza przemocy w rodzinie jest CIĄGLE W GOTOWOŚCI. Do czego? Do ucieczki. W takich sytuacjach człowiek działa w totalnym rozchwianiu bo nie wie, kiedy przemoc się wydarzy. Ale się wydarzy. To takie katastroficzne życie na ciągłym standby’u bardzo mocno obniża zdrowie psychiczne.

Nie chcę porównywać nastolatka, który nie może oderwać się od kompa, gdy czy social mediów z sytuacją powyżej opisaną, ale te dwie historie łączy jeden wspólny mianownik: BYCIE W CIĄGŁEJ GOTOWOŚCI Do…

Niekiedy o młodzieży mówi się, że jest to pokolenie ALWAYS ON, ciągle włączone, czekające na powiadomienia i na to, aż ktoś napisze i zadzwonić. Jest to oczywiście nieprawda, badania prowadzone przez Fundację Dbam o Mój Zasięg pokazują, że taką postawą żyje 10% młodych osób – https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2021/03/Mlodzi-Cyfrowi.-Nowe-technologie.-Relacje.-Dobrostan_ksiazka-1.pdf

Wczoraj był międzynarodowy dzień zdrowia psychicznego. Nic mądrego nie napisałem, ale też nie mialem siły. I też przecież nie musiałem. Ale dzisiaj chcę napisać, że:

  1. Rozwój nowych technologii napędza nie tylko zmiany społeczne, ale różnice międzypokoleniowe. Moim dziecięcym „czekaniem na” było czekanie na wieczorynkę czy tam dobranockę a potem wprowadzili telewizory z funkcją standby

  2. Ciągłe czekanie na coś bardzo nas stresuje. I zazwyczaj jest to stres długotrwały. Kiedy czekasz, i nikt nie napisał, nie zadzwonił, nie wszedł z Tobą w interakcję.

  3. Są tacy co uważają, że jak ktoś odczytał Twoją wiadomość, ale szybko nie odpisał cechuje się BRAKIEM SZACUNKU. Naprawdę?

  4. Powiadomienia nie są neutralne. Zostały zaprojektowane, by PRZERYWAĆ. Ustaw w telefonie stałe „okna bez powiadomień” i sprawdzaj wiadomości partiami.

  5. Asynchroniczność to nie brak szacunku. To troska o uwagę i zdrowie. Odpowiadanie „później” jest OK.

  6. Brak natychmiastowej odpowiedzi nie oznacza złej woli. Przestańmy czytać milczenie jako ocenę naszej wartości.

  7. Dorośli też bywają ALWAYS ON. Jeśli chcemy, by młodzi odpoczywali, pokażmy to czynem: rytuały OFFLINE, np. „pierwsza godzina po pracy bez ekranu”.

  8. Higiena cyfrowa to nowa kompetencja społeczna. Można się jej uczyć — jak bezpiecznej jazdy autem: zasady, ograniczenia, postoje.

  9. Ustal granice dostępności. W stopce lub statusie napisz wprost: „Odpisuję zwykle do 24h” albo „Po 20:00 nie jestem online”.

  10. Zdejmij presję natychmiastowości technicznie: wyłącz „potwierdzenia odczytu”, ukryj liczniki lajków, wycisz grupy, które tylko „buczą”.

  11. Ciało też potrzebuje trybu OFF. Gdy sięgasz odruchowo po telefon, zrób 5 oddechów (4–6), przeciągnij się, przejdź się 10 minut — to realnie obniża pobudzenie.

  12. Zamiast „czekania na coś” przygotuj „listę rzeczy bez ekranu”: telefon do przyjaciela, krótki spacer, notatka do siebie, 10 przysiadów, 1 strona książki.

  13. Technologia jest narzędziem, nie szefem. Jeśli coś Cię niepokoi, WYBIERZ — odinstaluj, wyloguj, ogranicz. Zyskasz uwagę, sen i spokój.

  14. A jeśli Twoje „czekanie” ma źródło w przemocy czy kontroli — to nie jest sprawa telefonu, tylko bezpieczeństwa. Szukaj wsparcia u zaufanych osób i organizacji pomocowych (np. Niebieska Linia). Nie musisz zostać z tym sam(a).

Więc nie czekaj wciąż na coś, co może się wydarzy, a może nie. Odłóż telefon spoza zasięgu swojego wzroku, niech Twoje ciało NIE MA Z NIM KONTAKTU. Zerwij smycz, którą Tobie nałożyli Ci, co chcą zmonetyzować Twoją uwagę.

A jak się zamierzasz komuś oświadczyć to zastanów się, czy kiedyś jednak nie trzeba powiedzieć TAK. Bo ciągłe czekanie na coś, co może się nie wydarzyć źle wpływa na nasz dobrostan

Dobrego dnia dla Was wszystkich

Z pozdrowieniami

dr Maciej Dębski

 


Szanowni Państwo,

NO I OCZYWIŚCIE ZAPOMNIAŁEM O STRONIE WWW, BO MOŻNA DO NAS DOŁĄCZAĆ:

https://kongressoc.pl tutaj można się zapisywać

dr Maciej Dębski

(poprzedni post)

Szanowni Państwo,

czy wiecie, że fundacja Dbam o Mój Zasięg obchodzi w tym roku 10 lat? Dokładnie 9 grudnia 2015 roku wraz z Agnieszką Janicką założyłem fundację porywając się nieco z motyką na słońce. Ale warto było a i przy tym moje życie się zmieniło. O jaki rym się wkradł.

Ale ja nie o tym. Ja z samego rana przychodzę do Państwa z wiadomością o planie IV KONGRESU SZKÓŁ ODPOWIEDZIALNYCH CYFROWO. Jaki rozkład jazdy zatem Wam oferujemy? Ojjjjjj przede wszystkim mocno merytoryczny! A wszystko naprawdę blisko mora, sami zobaczcie: https://all.accor.com/hotel/3417/index.pl.shtml
Bardzo Państwa wszystkich zapraszamy do Gdyni.

NIEDZIELA 16 listopada – 17:00 spotkanie dla chętnych takie małe zapoznawcze (w hotelu

DZIEŃ 1 17 listopada 2025 (poniedziałek)
08:00 – 09:00 rejestracja uczestników kongresu, kawa na powitanie
09:00 – 09:30 uroczyste otwarcie IV Kongresu Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo
09.30 – 10:30 WYKŁAD 1. TEMAT NIESPODZIANKA – Jacek Walkiewicz

UWAGA!!!WYKŁAD Jacek Walkiewicza NIE BĘDZIE NAGRYWANY I STREAMOWANY

10.30 – 11:15 WYKŁAD 2. „Czy szkoły mogą wychowywać cyfrowych obywateli, czy jesteśmy skazani na wychowywanie tylko użytkowników?” – Sylwia Czubkowska
11:15 – 12:00 Przerwa kawowa, wizytacja stoisk partnerskich

12:00 – 12:30 NIESPODZIANKA NA 10-LECIE FUNDACJI

12:30 – 13:15 WYKŁAD 3. „Neuroróżnorodni online i offline – o ADHD i spektrum autyzmu inaczej” – Tomasz Bilicki
13:15 – 14:00 WYKŁAD 4. „Neurobiologia zdrowia, szczęścia i pomyślności” – Wojciech Glac

14:00 – 14:30 przerwa kawowa, wizytacja stoisk partnerskich

14:30 – 15:30 DEBATA – „Mosty i przepaście – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków” -wyniki badań ogólnopolskich – Jacek Pyżalski, Halszka Witkowska, Judyta Borchet, Maciej Dębski

15:30 – 16:30 OBIAD

16:30 – 19:45 Sesja warsztatowa (niebawem podamy szczegóły)

20:30 UROCZYSTA KOLACJA, tort urodzinowy, tańce przy włoskiej muzyce, networking

DZIEŃ 2: – 18 listopada 2025 (wtorek)
08:00 – 09:00 poranna kawa, wizytacja stoisk partnerskich

09:00 – 09:45 WYKŁAD 5. „Od ekranu do obecności” – jak budować kontakt z uczniem w cyfrowej codzienności szkoły?” – Kamila Olga Psychologia
09:45 – 10:30 WYKŁAD 6. „Piramida Sukcesu – poznaj mistrzowskie techniki wygrywania” – Mateusz Kusznierewicz
10:30 – 11:15 BARDZO ŚMIESZNA NIESPODZIANKA, ale kulturalna oczywiście

11:15 – 12:00 Przerwa kawowa, wizytacja stoisk partnerskich

12.00 – 12:30 WYKŁAD 7. „Dlaczego dzieci i młodzież tak często mają problemy ze snem i co ma z tym wspólnego motywacja?” – Romana Kadzikowska-Wrzosek
12:30 – 13:00 WYKŁAD 8. „Czy narzędzia AI pomogą młodemu pokoleniu przezwyciężyć samotność życiową?” – Ada Florentyna-Pawlak
13:00 – 13:30 WYKŁAD 9. „Superbohaterka i superbohater też potrzebuje przerwy” – o mądrym wspieraniu innych bez zatracania siebie” – Marta Młyńska szkolenia i coaching, Przemek Staroń

13:30 – 14:00 Rozdanie nagród konkursowych, zakończenie IV Kongresu Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo

Serdecznie zapraszamy

Z pozdrowieniami i mocno udanego dnia

dr Maciej Dębski


Szanowni Państwo,

z racji tego, że sporo szkół (ponad 100) dołączyło w ostatnim tygodniu do projektu SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO załączam wszystkie najświeższe emaile aby nasi nowi członkowie – bardzo dziękujemy, że się do nas zapisaliście – byli na bieżąco. A więc jeśli to właście dotyczy Twojej szkoły to koniecznie przeczytaj od początku do końca.

z pozdrowieniami
dr Maciej Debski

 

EMAIL 1

miło nam poinformować, że od września 2025 fundacja Dbam o Mój Zasięg rusza z nowymi działaniami w ramach naszego projektu SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO. Czego należy się spodziewać? Oczywiście ogromu bezpłatnych możliwości włączenia się w projekt, ale również i działań odpłatnych.
Jak wiecie punkt 5 podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok 2025/2026 wprost nawiązuje do wątków, którymi fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się od ponad 10 lat („promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej”). i ten punkt w tym roku mocno będziemy chcieli Państwu zaproponować.

DZIAŁANIA BEZPŁATNE

  1. Na początku (do końca sierpnia 2025) uporamy się ze stroną internetową projektu aby widoczne były na niej aktualne wiadomości. Prześlemy wszystkie informacje niebawem tak, abyście zawiesili je u siebie na stronie
  2. Od października ruszają w końcu po wielu bojach badania uczniów szkół podstawowych (od 7 klasy szkoły podstawowej) i uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące wskaźników zdrowia psychicznego i korzystania z zasobów sieci. Badania będą trwały do końca maja 2026 roku – BADANIE DLA SZKÓŁ BEZPŁATNE – każda szkoła otrzyma wyniki dla sowich uczniów do dalszych analiz i prac
  3. Mamy zaplanowane również badanie wśród rodziców dotyczące problemu sharentingu oraz fake newsów – BADANIE DLA SZKÓŁ BEZPŁATNE. Badania startują w październiku i chcemy aby skończyły się w marcu 2026.
  4. Od końca września 2025 ruszamy z kolejną edycją projektu GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI – zapraszamy nauczycieli i rodziców na bezpłatne webinary. Wszystkie materiały z poprzedniej edycji są dostępne dla Państwa tutaj: wejdź w link https://dbamomojzasieg.pl/gdanski-kod-rodzicielski/ a następnie PRZEJDŹ DO PROJEKTU GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI. Będziemy Was informować o tym, kiedy będzie pierwszy webinar, ale pewnie pod koniec września.
  5. KONKURSY DLA SZKÓŁ – opracowaliśmy 2 konkursy dla szkół odpowiedzialnych cyfrowo poinformujemy Was o tym w paźdzerniku

DZIAŁANIA ODPŁATNE:
Zapraszamy do zakupu jednego w Polsce materiału edukacyjnego dla 5-6 latków i

  1. uczniów klas 1-3 o bezpiecznym i higienicznym korzystaniu z zasobów sieci: https://www.fonolandia.edu.pl . Zakupić go można na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego tutaj: https://www.gwp.pl a następnie wpisz w pole szukaj: FONOLANDIA
  2. Zapraszamy do zakupu najnowszej gry edukacyjnej KLIKAJ Z GŁOWĄ: https://mijamysie.pl/produkt/klikaj-z-glowa-gra-edukacyjna-o-higienie-cyfrowej/ Sami ją opracowywaliśmy czujemy, że jest naprawdę dobra
  3. Możecie nas zaprosić również do siebie do szkół. Naszą nową ofertę macie tutaj: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2025/08/fundacja-Dbam-o-MEj-Zasi©g-2025-oferta.pdf . Ja osobiście realizuję szkolenia z rodzicami i szkolę rady pedagogiczne, trenerzy fundacji realizują warsztaty z uczniami. Jeśli chodzi o mnie terminy mam na grudzień i oczywiście cały kolejny rok.
  4. Zapraszamy na nasza coroczną konferencję w Gdyni. W roku 2025 widzimy się 17-18 listopada, więcej informacji znajdziecie tutaj: https://kongressoc.pl

JEŚLI TWOJA SZKOŁA NIE JEST JESZCZE W PROJEKCIE SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO zapraszamy do rejestracji: https://dbamomojzasieg.pl/soc/ Twoja placówka otrzyma indywidualny kod, który należy zachować i mocno zapamiętać.

EMAIL 2

na początku roku żylnego 2025/2026 uporządkowaliśmy nasze materiały edukacyjne i wszystko jest dla Państwa zebrane w jednym folderze, którego zawartość możecie odczytać klikając w ten link: https://drive.google.com/drive/folders/1RHWIP2QopLNjzliWviXWLgfHGrZ8Q0MB?usp=sharing

To bardzo ważny link bo zawiera nie tylko nasze wszystkie materiały edukacyjne, ale również LOGO projektu Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo, jak również wzory wniosków do gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, do których możecie sami tworzyć pisma z prośbą o dofinansowanie do warsztatów. Zrobiliśmy Wam mega GOTOWCA więc z niego korzystajcie.

I wielka prośba: projekt Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo jest projektem bezpłatnym ale w zamian za to zawrzyjmy umowę: proszę o stworzenie pełnych zakładek na Waszych stronach www gdzie będzie kafelek widoczny z naszym logo i wgrane zostaną wszystkie materiały edukacyjne, które Wam wysłaliśmy. To uczciwa umowa, ja tak myślę:)
Z pozdrowieniami i niebawem się do Państwa odezwiemy

EMAIL 3

Szanowni Państwo,

rozpocząłem podróżowanie po Polsce wczoraj odwiedzając Mińsk Mazowiecki. Pozwólcie, że podzielę się moimi refleksjami po spotkaniu z rodzicami i szkoleniem rady pedagogicznej:

Strasznie trudno ściągać rodziców na wykłady (to nie nowość), ale wczoraj na wykładzie było ponad 200 rodziców. Oczywiście spotkanie z rodzicami było powiązane z wywiadówką. Zawsze w takich sytuacjach (a jeszcze kiedy rodzic nie wie, że zaraz zostanie zaproszony na salę wykładową a dopiero później do klasy) mam ogromnego stresa bo widać po minach, że emocje są raczej nie tęgie. Po 10 minutach już idziemy własnym torem a założone 45-50 minut wydaje się zbyt małą ilością czasu. Co chcę powiedzieć: Szanowni Rodzice, często sami mówicie, że jest problem,

  1. zapraszacie specjalistę do siebie do szkoły, to wykorzystajcie jego obecność na maksa. Nie pozwólcie ulec przekonaniu, że pewne sprawy nie dotyczą Waszego dziecka. Dotyczą i to jeszcze bardziej. Jeśli dziecko komunikuje, że Kasia coś zrobiła złego w sieci, a Zbyszek komuś napisał hejterski komentarz, a Jola z Alkiem stworzyła głupiego mema to reagujcie rozmową z dziećmi. TO CO DZIEJE SIĘ W SIECI, JEST NAPRAWDĘ WAŻNE dla nich, a to, CO ROBIMY W SIECI MA REALNE SKUTKI POZA NIĄ. Pamiętajcie, że nie ma cyfrowych łez: cyfrowa krzywda budzi realny smutek, złość, bezsilność, bezradność, realne zaburzenia odżywania czy problemy ze snym. Proszę Was wszystkich – nauczycieli i rodziców – o dorosłą UWAŻNOŚĆ.
  2. Wielu problemów moglibyśmy uniknąć w sieci kiedy byśmy wzmacniali odporność psychiczną naszych gdzie ci i uczniów. Czym ona jest? To zdolność człowieka do radzenia sobie z wyzwaniami, presją i trudnościami która determinuje jego odporność na stres. To szereg naszych umiejętności intra- i interpsychicznych, które stanowią także o naszej stabilności emocjonalnej, wytrwałości, otwartości na wyzwania. Czyli potocznie mówiąc to SILNA PSYCHIKA. W innych definicjach odporności psychicznej zwraca się też uwagę na takie jej elementy jak wewnętrzna dyscyplina, wiara w siebie, cierpliwość, wytrwałość, odpowiedzialność, tolerancja bólu czy pozytywne nastawienie. I TERAZ ODKRYCIE ROKU: ODPORNOŚĆ PSYCHICZNA NIE SPADA Z NIEBA, JĄ SIĘ BUDUJE.

Aby Wam pomóc przygotowaliśmy dla Was plakat edukacyjny, który wszystko objaśnia. Wchodzicie na stronę https://dbamomojzasieg.pl/gdanski-kod-rodzicielski/ a następnie PRZEJDŹ DO PROJEKTU GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI w zakładce MATERIAŁY – PLAKATY EDUKACYJNE odszukujesz plakat nr 15. A nad plakatem masz taki link i możesz wszystko pobrać i wrzucić na stronę szkoły czy zrobić z nim inną użyteczną rzecz.

Pod tym linkiem: https://gdanskikodrodzicielski.pl/zapis-webinariow/ macie już włożony dostęp do dwóch webinarów: 15 września i 18 września o godzinie 19:00 Tego linka koniecznie jak możecie wyślijcie wszystkim rodzicom i nauczycielom. Pocztą pantoflową, emailem, a najlepiej jak ktoś może poprzez dziennik elektroniczny.

Dobrego dnia dla wszystkich z Państwa, jak możecie mam do Was prośbę na weekend: przytul osobę najbliższą, powiedz jej, że ją kochasz i ZRÓB COŚ TYLKO DLA SIEBIE. Dobrego weekendu, w razie czego jesteśmy do Państwa dyspozycji.

I jeszcze jedna rzecz mocno ciekawa: zgłosiła się do mnie szkoła chętna przeprowadzić zajęcia edukacyjne w ich szkole w Warszawie. I w rozmowie ze mną Pani prosi mnie aby fundacja wystąpiła do gminy z projektem na tak zwane MAŁE GRANY. Napisałem ten grant i się okazało, że szkoła dostała dofinansowanie na realizację wielu warsztatów u siebie na edukacyjnym podwórku. Jeśli macie takie chęci i możliwość możemy aplikować o konkursy aby dotrzeć do Waszych dzieci z zajęciami profilaktycznymi, ale musimy to wiedzieć. Tutaj łapcie link do tęg, co robimy: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2025/08/fundacja-Dbam-o-MEj-Zasi©g-2025-oferta.pdf

Twoja szkoła nie jest jeszcze w projekcie SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO? Dołącz do nas, ale wpierw sprawdź, czy już razem nie współpracujemy: https://dbamomojzasieg.pl/rejestracja-do-projektu-szkola-odpowiedzialna-cyfrowo/

Koniecznie polubiajcie nasze media społecznościowe:

  1. FUNDACJA DBAM O MÓJ ZASIĘG  https://www.facebook.com/dbamomojzasieg
  2. GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI: https://www.facebook.com/profile.php?id=61566035352535

EMIAL 4

Szanowni Państwo,

z wielką radością zapraszam Państwa do udziału w IV Kongresie Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo, który odbędzie się w dniach 17–18 listopada 2025 roku w Hotelu Mercure Gdynia Centrum. Tegoroczna edycja, zatytułowana „Zdrowa Szkoła. O potrzebach uczniów i nauczycieli”, odbędzie się pod hasłem „CZYŃ DOBROstan!”

Dlaczego warto do nas dołączyć? Uczestnicy poprzednich edycji podkreślają, że to jedna z najbardziej inspirujących konferencji w Polsce – wydarzenie o wyjątkowej atmosferze, łączące wartościowe relacje, wymianę doświadczeń i ogromną dawkę praktycznej wiedzy. Będzie mi niezwykle miło, jeśli w tym roku spotkam się również z Państwem!

W załączonej ulotce oraz na stronie internetowej Kongresu – www.kongressoc.pl – znajdą Państwo szczegółowy program wydarzenia, listę zaproszonych gości (wciąż ją uzupełniamy), informacje organizacyjne oraz wszystkie niezbędne dane pomocne przy planowaniu udziału. Wciąż jeszcze pracujemy nad listą gości, ale już powoli zmierzamy do końca. Choć Kongres odbędzie się w poniedziałek i wtorek, już teraz zachęcam do zaplanowania dłuższego pobytu i odwiedzenia Gdyni także w weekend poprzedzający wydarzenie.

Do udziału w Kongresie zapraszam w szczególności: dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz rodziców. Informacja o promocji – oferta ważna do 10 października 2025 r. Uprzejmie informuję, że do 10 października br. obowiązuje specjalna oferta promocyjna dla uczestników stacjonarnych IV Kongresu Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo:

  • W przypadku zakupu jednego biletu stacjonarnego przysługuje Państwu jeden bezpłatny dostęp do transmisji online Kongresu.
  • W przypadku zakupu co najmniej pięciu biletów stacjonarnych, liczba dostępów online zostaje podwojona, co oznacza, że otrzymują Państwo dziesięć bezpłatnych wejściówek online.

Zachęcam do skorzystania z tej możliwości i zapraszam do udziału – w formule stacjonarnej lub zdalnej.

EMAIL 5

Szanowni Państwo, Szanowni Rodzice

Akurat tego emaila wysyłamy do wszystkich osób, które kiedykolwiek miały kontakt z fundacją Dbam o Mój zasięg Nie damy Wam spokoju, wszak pędzimy do Was z nową wielką i piękną wiadomością.

Każdego dnia jesteście jako nauczyciele i rodzice bohaterami. Towarzyszycie swoim uczniom i dzieciom w ich radościach i trudnościach, wspieracie je w odkrywaniu świata, staracie się być dla nich oparciem i przewodnikiem. A przecież nikt nie daje do tego gotowej instrukcji — rodzicielstwo czy bycie nauczycielem to podróż pełna pytań, wątpliwości, ale i

niezwykłych chwil, które budują nas na całe życie. Właśnie dlatego mamy dla Was coś absolutnie wyjątkowego.

Już 18 września o godzinie 19:00 odbędzie się webinar z Jackiem Walkiewiczem — człowiekiem, który od lat inspiruje miliony ludzi w Polsce i na świecie. Psycholog, mówca, autor bestsellerowych książek, ojciec czwórki dzieci. Ale przede wszystkim — człowiek, który potrafi mówić o życiu i relacjach w sposób szczery, prosty i niezwykle poruszający. (https://jacekwalkiewicz.pl)

Być może znacie jego słynny wykład „Pełna MOC możliwości”, który obejrzały miliony osób – https://www.youtube.com/watch?v=ktjMz7c3ke4. To spotkanie stało się przełomem w myśleniu o tym, jak mieć odwagę marzyć i żyć w zgodzie ze sobą. Teraz Pan Jacek podzieli się swoją mądrością właśnie z Wami — rodzicami.

Podczas webinaru porozmawiamy o tym:

  1. Jak budować relacje z dzieckiem oparte na zaufaniu i szacunku.
  2. Skąd czerpać siłę, kiedy codzienność bywa wymagająca.
  3. Jak znajdować równowagę między byciem rodzicem a byciem sobą.
  4. Dlaczego warto pielęgnować uważność i obecność w rodzinie.

To spotkanie nie będzie tylko wykładem. To będzie czas refleksji, wzruszeń i inspiracji, które każdy z nas może zabrać do swojego domu i swojej rodziny.

Data: 18 września 2025 (czwartek)

Godzina: 19:00 – 20:30

Miejsce: online — link do spotkania macie tutaj: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/madry-rodzic-to-wie-jacek-walkiewicz

Drodzy Rodzice, wiemy, że macie wiele obowiązków, że często brakuje Wam chwili tylko dla siebie. Ale wierzymy, że ten wieczór będzie darem — dla Was i dla Waszych dzieci. Bo rodzic szczęśliwy, spokojny i świadomy, to największy prezent, jaki może ofiarować swojej rodzinie. Serdecznie zapraszamy Was do udziału w tym spotkaniu. Niech to będzie czas, który na długo zostanie w sercu.

Z wdzięcznością i ciepłem zapraszam Was ja osobiście – Maciej Dębski w imieniu swoim, fundacji Dbam o Mój Zasięg oraz samego prelegenta – Jacka Walkiewicza. Bądźcie z nami i zaglądajcie na stronę fundacji – http://dbamomojzasieg.com oraz stronę Gdańskiego Kodu Rodzicielskiego – https://gdanskikodrodzicielski.pl

Koniecznie przekażcie tę wiadomość wszystkim nauczycielom i rodzicom. I koniecznie sami też bądźcie. Webinar darmowy, nagrywany i z zaświadczeniami. Zapraszamy również na nasz kongres 17-18 listopada 2025 do Gdyni, na którym Jacek Walkiewicz będzie naszym gościem. Link do zapisów jest tutaj: https://kongressoc.pl

Moc życzliwości dla Waszych szkół i rodzin. Z pozdrowieniami

EMAIL 6

pisał(a):

Szanowni Państwo,

przypominamy wszystkim, a osobom, które niedawno zdecydowały się współpracować z fundacją Dbam o Mój zasięg, że na stronie fundacji aktualnie funkcjonują 3 ważne testy dla młodzieży i osób dorosłych, z których możecie swobodnie korzystać Wy, Wasi uczniowie czy dzieci. Wysyłajcie linki do tych testów – wyniki testu i możliwości rozwiązań poznacie w sumie od razu. MACIE ZIELONE ŚWIATŁO ABY LINKI DO TESTÓW ZAMIEŚCIĆ NA WASZYCH STRONACH INTERNETOWYCH

1. Skala higieny cyfrowej:

https://dbamomojzasieg.pl/skala-higieny-cyfrowej/

2. Skala problemowego używania smartfona:

https://dbamomojzasieg.pl/skala-problemowego-uzywania-smartfona/

3. Skala problemowego grania w gry:

https://dbamomojzasieg.pl/skala-problematycznego-grania-w-gry/

Pamiętajcie, że NIE SĄ to testy diagnostyczne, ale ich wypełnienie i poznanie wyniku naprawdę dużo może powiedzieć o Was samych i o Waszych pociechach i uczniach.

Z pozdrowieniami
dr Maciej Dębski

Ojjjj Szanowni Państwo,
bardzo ważną rzecz opracowaliśmy, ale po kolei.

Jest takie bardzo ciekawe opracowanie według którego w ciągu trzech lat ludzie mogą stracić zdolność rozróżniania prawdy od fałszu. Wśród 35 zagrożeń, które mogą zaistnieć w ciągu 10 lat, znalazły się m.in załamanie demokracji, przejęcie władzy przez miliarderów, zanik różnorodności, ale na pierwszym miejscu uplasował się właśnie problem FAKE NEWSÓW i DEZINFORMACJI. Jak wskazują eksperci w raporcie ekosystem informacyjny jest zalewany treściami generowanymi przez ludzi i sztuczną inteligencję (AI). Błędne informacje i dezinformacja sprawiają, że prawie niemożliwe jest rozpoznanie, co jest fałszywe, a co prawdziwe. O wiele trudniej jest wiedzieć, komu ufać, a komu nie.

Więcej przeczytacie tutaj: https://horizons.service.canada.ca/en/2024/disruptions/index.shtml

A teraz do rzeczy: Fundacja Dbam o Mój Zasięg opracowała testową wersję Skali Podatności na Dezinformację”. Od razu napiszemy, że nie jest to łatwy kwestionariusz, ale chcemy go poddać testom. Wejdźcie na stronę fundacji i poświęćcie kilka dobrych minut – wszystko anonimowo i poufnie.

Gdzie wchodzicie? Tutaj: https://dbamomojzasieg.pl/skala-podatnosci-na-dezinformacje/

UWAGA!!! To nie jest test dla małych dzieci, ale dla starszej młodzieży i osób dorosłych (od 16 roku życia). Jak go wypełnisz do końca to kliknij przycisk OBLICZ i zobaczysz, w jakim miejscu badanej podatności jesteś.

I bardzo ważna rzecz: jeśli będziesz miał/a jakiekolwiek uwagi merytoryczne do testu pisz śmiało do nas na fundacja@dbamomojzasieg.pl

Pamiętaj, że to faza testowania narzędzia, uważaj jedna na podwójne zaprzeczenia i czytaj zdania do końca. Dziękujemy, że nam pomagacie i że jesteście z nami. Bądźcie uważni przy wypełnianiu tego testu, wygospodarujcie troszkę spokojnego czasu

Pozdrawiamy Was wszystkich mocno i ciepło. Dobrego wieczoru. Oczywiście polubiajcie nas na fb https://www.facebook.com/dbamomojzasieg i wchodźcie na naszą stronę: https://dbamomojzasieg.pl

Z pozdrowieniami
dr Maciej Dębski

PIERWSZY RAZ – ALE NAPRAWDĘ WARTO

Szanowni Państwo, dwie polecanki a jedna wynika z drugiej:

1. Jeśli macie możliwość obejrzyjcie miniserial „DOJRZEWANIE” na Netflix. Głośno o tej produkcji, wszyscy zdają się być załamani, przerażeni, obwiniają samych siebie, nowe technologie, jednym słowem serial daje do myślenia.

2. Ale ja osobiście – Maciej Dębski – mam inną prośbę,

Zupełnie nie rozumiem, dlaczego tak piękne inicjatywy codziennie muszą borykać się z problemami finansowymi? Czy nie można takich działań i zabezpieczyć odgórnie na poziomie ministerstwa zdrowia albo ministerstwa edukacji narodowej? Dlaczego dr Halszka Witkowska i jej ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY (zobacz koniecznie na https://zwjr.pl/) nie mogą rozwinąć skrzydeł i pomagać na większą skalę?

PROŚBA: Poniżej wklejam dwa linki do wsparcia inicjatywy ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY. Zawsze rzetelni. Zawsze transparentni. Zawsze pomocni. Po co kręcić takie dramatyczne video-show jak zrobił to NETFLIX? Zróbmy wszystko aby nasza wrażliwość nie skończyła się na pisaniu przygnębiających komentarzy w social mediach.

Proszę osobiście o przekazanie tej wiadomości wszystkim nauczycielom, rodzicom, dosłownie wszystkim, którzy mogą pomóc tej, lub jakiejkolwiek innej inicjatywie. Myślę, że naprawdę warto.

https://patronite.pl/zyciewartejestrozmowy
https://zrzutka.pl/smz6su

Z pozdrowieniami i podziękowaniami

dr Maciej Dębski

PS: Dr Halszka Witkowska o filmie pisze tak w jednym ze swoich postów:

„WYRWA MIĘDZYPOKOLENIOWA Od kilku dni najnowszy film Netflixa „Dojrzewanie” wzbudza wiele emocji.Czytam komentarze takie jak „wbija w fotel” lub „Niesamowite zakończenie”, „Każdy powinien obejrzeć”, „Nic nie wiemy o świecie nastolatków”.Od kilku lat na konferencjach, kiedy mówię o zachowaniach samobójczych wśród młodzieży, opowiadam o wyrwie międzypokoleniowej. To dla mnie bardzo ważny temat. To, że między pokoleniami były różnice, jest zupełnie normalne. Wojny pokoleń opisywał chociażby Szekspir, w genialnym królu Learze. Jedno pokolenie narzeka na drugie, wypomina, że jest słabsze, mniej zdolne, leniwe. Takie zjawisko nie jest niczym nowym w historii ludzkiej cywilizacji.Jednak, to co aktualnie się dzieję między dorosłymi, a nastolatkami moim zdaniem nie jest znanym nam dobrze konfliktem pokoleń. To nie jest różnica wieku i perspektywy. Moim zdaniem mamy aktualnie do czynienia z „wyrwą międzypokoleniową”.Przestaliśmy się rozumieć. Technologia sprawiła, że pojawił się między nami mur z jakim nie mieliśmy wcześniej do czynienia. Mur, który oddzielił nasze światy. Nigdy na taką skalę nie było, silniejszego przyśpieszenia. Nie wiemy co robią dzieci w internecie, przede wszystkim dlatego, że nas to nie interesuje. I nie chodzi mi głównie o treści patologiczne. Nie wiemy jakiej muzyki słucha nastolatek, kto jest jego idolem, kogo podziwia i co chce naśladować.A potem słyszę z ust rodzica „Moja córka nie chce ze mną rozmawiać”. Nie chce bo nie ma o czym. Dzieci często nie chcą nawiązywać rozmowy z rodzicami bo czują się niezrozumiane. Nie mamy bowiem wspólnego języka. Nie wypracowaliśmy go.Kiedy mówię na konferencjach, o związku pornografii cyfrowej z zachowaniami samobójczymi, na sali często słyszę szmer niedowierzania. Kiedy cytuje wyniki najnowszego raportu Magdalena Bigaj i Konrad Ciesiołkiewicz słyszę „To niemożliwe”. Kiedy wspominam o konieczności nabycia umiejętności higieny cyfrowej, że to nie jakaś „ekstrawagancja” a podstawa, o czym przekonuje Maciej Dębski, to widzę pobłażliwe uśmiechy…Mam wrażenie, że cały czas patrzymy przez palce. Udajemy, że dzieci nadal żyją w różowych bańkach, a dzieciństwo to najwspanialszy etap życia. O tym, że szkoła przestała spełniać swoje role i mierzy się z wieloma problemami, regularnie przypomina nam Paweł LęckiOsobiście uważam, że nie ma już dzieciństwa. Przebodźcowani, wrzuceni w wir przemocy i brutalnego seksu, nastolatkowie są narażeni na przyswajanie treści, obrazów, do których pomimo rozwoju intelektualnego, nie są gotowi emocjonalnie. I są tam sami…Zupełnie sami…Każdego dnia, do naszego serwisu www.zwjr.pl piszą dzieci. Piszą, o tym, że są samotne, beznadziejne, niezrozumiane.I nie chodzi o to, by odciąć dzieci zupełnie od technologii. W dzisiejszych czasach to niemożliwe. Chodzi o to aby światy nam się nie rozjeżdżały. Chodzi o to byśmy w tym nowym środowisku jakim jest inetrnet byli razem. Poznawali swoje nowe otoczenie i byli wsparciem kiedy zaczyna być ono niebezpieczne. A każdy z nas wie, że niebezpieczeństw jest wiele. Film „Dojrzewanie” to tylko wycinek rzeczywistości. To smutna opowieść, o tym jak bardzo się mijamy. O tym, że dzieci nie mają dzieciństwa. I o tym, że nastolatki są w coraz trudniejszej sytuacji, w której ciężko odróżnić im jawę od snu. Uwierzyć w konsekwencje czynów, kiedy zamknięcie strony w przeglądarce nie powoduje zakończenia problemu”


Szanowni Państwo,

17 marca (poniedziałek) o godzinie 19:00 swój webinar poprowadzi Joanna Flis, która poprowadzi spotkanie dla rodziców pt.: „Samopomoc i wsparcie psychiczne dla rodziców”.
Zapraszamy na spotkanie, które odbędzie się na platformie Clickmeeting tutaj: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/gdanski-kod-rodzicielski-samopomoc-i-wsparcie-psychiczne-dla-rodzicow
Co powinniśmy wiedzieć o spotkaniu?
1. Jest bezpłatne.
2. Jest nagrywane i możliwe do odtworzenia w terminie późniejszym.
3. Nie potrzebuje wcześniejszych zapisów – kto pierwszy ten lepszy.
4. Trwać będzie 90 minut, w tym 20 minut odpowiedzi na pytania.
5. Jest przeznaczone dla osób dorosłych, w szczególności dla rodziców, nauczycieli oraz specjalistów.
6. Po spotkaniu będzie możliwy do pobrania certyfikat dla nauczycieli.
JOANNA FLIS – jest pedagogiem, psychologiem, psychoterapeutką systemową w procesie certyfikacji, neuroterapeutą, szkoleniowcem i mówcą. Związana z Uniwersytetem Szczecińskim, gdzie prowadzi badania nad rodzinami alkoholowymi. Od ponad dziesięciu lat pracuje w zawodzie terapeuty. Ma swoją prywatną praktykę. Specjalizuje się między innymi w psychoterapii uzależnień i współuzależnienia (PARPA). Prowadzi także bloga, na którym zamieszcza treści związane z zagadnienia z obszaru psychologii. Jest również autorką podcastu pt. „Madame Monday”.
Serdecznie zapraszamy już teraz i prosimy o przekazanie tej informacji wszystkim nauczycielom i rodzicom. Na pewno będziemy o typ wydarzeniu jeszcze przypominać.
Z pozdrowieniami
Maciej Dębski
AHA! Przypominamy o naszych koloniach offline – 10 dni bez telefonu komórkowego. Więcej szczegółów znajdziecie Państwo tutaj: www.relacjewwakacje.pl

Fundacja Dbam o Mój Z@sięg
ul. Wyzwolenia 17c/3, 80-537 Gdańsk, Pomorskie, Poland


 

1. Link do ostatniego werbinaru, który prowadzony był przez drą Wojciecha Glaca o neuronalnych węzłach miłości – bardzo interesujące i ciekawe: https://youtu.be/bkPFcuLVzqg

2. Link do zakładki SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO: https://drive.google.com/drive/folders/1RHWIP2QopLNjzliWviXWLgfHGrZ8Q0MB?usp=share_link

3.Linki do dwóch wcześniejszych webinarów prowadzonych przez Joannę Flis: https://www.youtube.com/watch?v=1g_seHyVDYg oraz Wojciecha Glaca https://youtu.be/xZlt9dxMY1s zrealizowanych w projekcie BAJECZNA ŚWIADOMOŚĆ

 

10 października 2023r. obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 

poradnik dla młodzieży: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/12/Zrozumiec-depresje-Poradnik-dla-nastolatkow.pdf

poradnik dla nauczycieli oraz rodziców: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/10/Depresja-to-choroba-a-nie-gorszy-dzien-stronami-1.pdf

link do infografik: https://drive.google.com/drive/folders/1NDx-SWpybZmrDPXpzCcfcvPT9m2r1XS-

Pliki do pobrania

Zdrowa Szkoła – raport z badań

PORADNIK DLA MŁODYCH RODZICÓW, WAKACYJNE WYJAZDY OFFLINE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY 2023

Szanowni Państwo

jesteśmy bardzo szczęśliwi, bo… udało nam się opracować super poradnik dla młodych rodziców dotyczący zarządzania nowymi technologiami w domu. Załączamy Wam w sposób bezpłatny plik prosząc abyście przekazali go rodzicom albo nawet zawiesili na swoich szkolnych stronach internetowych. Rodzicom zawsze możecie wysłać ten oto link, pod którym znajduje się PORADNIK – https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2022/12/Nowe-technologie-w-domu-Poradnik-dla-rodzicow-strony.pdf

Wakacyjne kolonie offline, które są realizowane dla dzieci i młodzieży w wieku 7-17 lat. Szczegóły wypoczynku znajdziecie tutaj: https://relacjewwakacje.pl/

Wyobraźcie sobie Państwo: 10 dni, spanie starym sposobem w szkolnych klasach, dużo wycieczek, zajęcia w gronie rycerskim, codzienne zajęcia z socjologiem, psychologiem i ze mną zajęcia z edukacji medialnej. I mnóstwo czasu na to, co najważniejsze… na bliskie relacje osobiste. Nasi koloniści nie chcieli ostatnio wracać do domu. A telefon komórkowy raz dziennie na 15 minut wieczorem. Koniecznie przekażcie tę wiadomość wszystkim rodzicom

Z pozdrowieniami i przypominamy, że do końca lutego trwają badania MŁODE GŁOWY

 dr Maciej Dębski

FUNDACJA DBAM O MÓJ Z@SIĘG
80-537 Gdańsk, ul. Wyzwolenia 17c/3
KRS 0000591833
REGON: 363242207   NIP: 957-108-25-04
www.dbamomojzasieg.com
email: m.debski@dbamomojzasieg.com
tel: 00 48 512 474 482
nr konta: mBank 97 1140 2004 0000 3202 7603 2777

Liceum Ogólnokształcące im. B. Prusa należy do grona Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo. Jest to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Od kilku lat wraz z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg realizujemy projekty, które wpisują się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.

W poprzednich latach udało nam się już zrealizować takie projekty jak :

  • w roku szkolnym 2021/22 – „Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo” – wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych technologii i higieny cyfrowej w edukacji (Fundacja Dbam o Mój Zasięg)

  • w roku szkolnym 2019/20 – „Granie na Ekranie” – przeprowadzenie badań naukowych dotyczących grania w gry cyfrowe przez uczniów (Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej oraz Fundacja Dbam o Mój Zasięg)


Granie na ekranie wnioski

  • w roku szkolnym 2018/19 – „Młodzi Cyfrowi, Cyfrowi Rodzice” – realizacja badań wpisujących się w szeroko rozumianą profilaktykę e-uzależnień (Fundacja Dbam o Mój Z@sięg)

W bieżącym roku szkolnym realizujemy projekt „Młode Głowy. Ocena poczucia własnej wartości i sprawczości młodzieży szkolnej”. To przedsięwzięcie ma zasięg ogólnopolski i jest koordynowane przez fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej oraz fundację DBAM O MÓJ Z@SIĘG.