Przejdź do treści

Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

PIERWSZY RAZ – ALE NAPRAWDĘ WARTO

Szanowni Państwo, dwie polecanki a jedna wynika z drugiej:

1. Jeśli macie możliwość obejrzyjcie miniserial „DOJRZEWANIE” na Netflix. Głośno o tej produkcji, wszyscy zdają się być załamani, przerażeni, obwiniają samych siebie, nowe technologie, jednym słowem serial daje do myślenia.

2. Ale ja osobiście – Maciej Dębski – mam inną prośbę,

Zupełnie nie rozumiem, dlaczego tak piękne inicjatywy codziennie muszą borykać się z problemami finansowymi? Czy nie można takich działań i zabezpieczyć odgórnie na poziomie ministerstwa zdrowia albo ministerstwa edukacji narodowej? Dlaczego dr Halszka Witkowska i jej ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY (zobacz koniecznie na https://zwjr.pl/) nie mogą rozwinąć skrzydeł i pomagać na większą skalę?

PROŚBA: Poniżej wklejam dwa linki do wsparcia inicjatywy ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY. Zawsze rzetelni. Zawsze transparentni. Zawsze pomocni. Po co kręcić takie dramatyczne video-show jak zrobił to NETFLIX? Zróbmy wszystko aby nasza wrażliwość nie skończyła się na pisaniu przygnębiających komentarzy w social mediach.

Proszę osobiście o przekazanie tej wiadomości wszystkim nauczycielom, rodzicom, dosłownie wszystkim, którzy mogą pomóc tej, lub jakiejkolwiek innej inicjatywie. Myślę, że naprawdę warto.

https://patronite.pl/zyciewartejestrozmowy
https://zrzutka.pl/smz6su

Z pozdrowieniami i podziękowaniami

dr Maciej Dębski

PS: Dr Halszka Witkowska o filmie pisze tak w jednym ze swoich postów:

„WYRWA MIĘDZYPOKOLENIOWA Od kilku dni najnowszy film Netflixa „Dojrzewanie” wzbudza wiele emocji.Czytam komentarze takie jak „wbija w fotel” lub „Niesamowite zakończenie”, „Każdy powinien obejrzeć”, „Nic nie wiemy o świecie nastolatków”.Od kilku lat na konferencjach, kiedy mówię o zachowaniach samobójczych wśród młodzieży, opowiadam o wyrwie międzypokoleniowej. To dla mnie bardzo ważny temat. To, że między pokoleniami były różnice, jest zupełnie normalne. Wojny pokoleń opisywał chociażby Szekspir, w genialnym królu Learze. Jedno pokolenie narzeka na drugie, wypomina, że jest słabsze, mniej zdolne, leniwe. Takie zjawisko nie jest niczym nowym w historii ludzkiej cywilizacji.Jednak, to co aktualnie się dzieję między dorosłymi, a nastolatkami moim zdaniem nie jest znanym nam dobrze konfliktem pokoleń. To nie jest różnica wieku i perspektywy. Moim zdaniem mamy aktualnie do czynienia z „wyrwą międzypokoleniową”.Przestaliśmy się rozumieć. Technologia sprawiła, że pojawił się między nami mur z jakim nie mieliśmy wcześniej do czynienia. Mur, który oddzielił nasze światy. Nigdy na taką skalę nie było, silniejszego przyśpieszenia. Nie wiemy co robią dzieci w internecie, przede wszystkim dlatego, że nas to nie interesuje. I nie chodzi mi głównie o treści patologiczne. Nie wiemy jakiej muzyki słucha nastolatek, kto jest jego idolem, kogo podziwia i co chce naśladować.A potem słyszę z ust rodzica „Moja córka nie chce ze mną rozmawiać”. Nie chce bo nie ma o czym. Dzieci często nie chcą nawiązywać rozmowy z rodzicami bo czują się niezrozumiane. Nie mamy bowiem wspólnego języka. Nie wypracowaliśmy go.Kiedy mówię na konferencjach, o związku pornografii cyfrowej z zachowaniami samobójczymi, na sali często słyszę szmer niedowierzania. Kiedy cytuje wyniki najnowszego raportu Magdalena Bigaj i Konrad Ciesiołkiewicz słyszę „To niemożliwe”. Kiedy wspominam o konieczności nabycia umiejętności higieny cyfrowej, że to nie jakaś „ekstrawagancja” a podstawa, o czym przekonuje Maciej Dębski, to widzę pobłażliwe uśmiechy…Mam wrażenie, że cały czas patrzymy przez palce. Udajemy, że dzieci nadal żyją w różowych bańkach, a dzieciństwo to najwspanialszy etap życia. O tym, że szkoła przestała spełniać swoje role i mierzy się z wieloma problemami, regularnie przypomina nam Paweł LęckiOsobiście uważam, że nie ma już dzieciństwa. Przebodźcowani, wrzuceni w wir przemocy i brutalnego seksu, nastolatkowie są narażeni na przyswajanie treści, obrazów, do których pomimo rozwoju intelektualnego, nie są gotowi emocjonalnie. I są tam sami…Zupełnie sami…Każdego dnia, do naszego serwisu www.zwjr.pl piszą dzieci. Piszą, o tym, że są samotne, beznadziejne, niezrozumiane.I nie chodzi o to, by odciąć dzieci zupełnie od technologii. W dzisiejszych czasach to niemożliwe. Chodzi o to aby światy nam się nie rozjeżdżały. Chodzi o to byśmy w tym nowym środowisku jakim jest inetrnet byli razem. Poznawali swoje nowe otoczenie i byli wsparciem kiedy zaczyna być ono niebezpieczne. A każdy z nas wie, że niebezpieczeństw jest wiele. Film „Dojrzewanie” to tylko wycinek rzeczywistości. To smutna opowieść, o tym jak bardzo się mijamy. O tym, że dzieci nie mają dzieciństwa. I o tym, że nastolatki są w coraz trudniejszej sytuacji, w której ciężko odróżnić im jawę od snu. Uwierzyć w konsekwencje czynów, kiedy zamknięcie strony w przeglądarce nie powoduje zakończenia problemu”


Szanowni Państwo,

17 marca (poniedziałek) o godzinie 19:00 swój webinar poprowadzi Joanna Flis, która poprowadzi spotkanie dla rodziców pt.: „Samopomoc i wsparcie psychiczne dla rodziców”.
Zapraszamy na spotkanie, które odbędzie się na platformie Clickmeeting tutaj: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/gdanski-kod-rodzicielski-samopomoc-i-wsparcie-psychiczne-dla-rodzicow
Co powinniśmy wiedzieć o spotkaniu?
1. Jest bezpłatne.
2. Jest nagrywane i możliwe do odtworzenia w terminie późniejszym.
3. Nie potrzebuje wcześniejszych zapisów – kto pierwszy ten lepszy.
4. Trwać będzie 90 minut, w tym 20 minut odpowiedzi na pytania.
5. Jest przeznaczone dla osób dorosłych, w szczególności dla rodziców, nauczycieli oraz specjalistów.
6. Po spotkaniu będzie możliwy do pobrania certyfikat dla nauczycieli.
JOANNA FLIS – jest pedagogiem, psychologiem, psychoterapeutką systemową w procesie certyfikacji, neuroterapeutą, szkoleniowcem i mówcą. Związana z Uniwersytetem Szczecińskim, gdzie prowadzi badania nad rodzinami alkoholowymi. Od ponad dziesięciu lat pracuje w zawodzie terapeuty. Ma swoją prywatną praktykę. Specjalizuje się między innymi w psychoterapii uzależnień i współuzależnienia (PARPA). Prowadzi także bloga, na którym zamieszcza treści związane z zagadnienia z obszaru psychologii. Jest również autorką podcastu pt. „Madame Monday”.
Serdecznie zapraszamy już teraz i prosimy o przekazanie tej informacji wszystkim nauczycielom i rodzicom. Na pewno będziemy o typ wydarzeniu jeszcze przypominać.
Z pozdrowieniami
Maciej Dębski
AHA! Przypominamy o naszych koloniach offline – 10 dni bez telefonu komórkowego. Więcej szczegółów znajdziecie Państwo tutaj: www.relacjewwakacje.pl

Fundacja Dbam o Mój Z@sięg
ul. Wyzwolenia 17c/3, 80-537 Gdańsk, Pomorskie, Poland


 

1. Link do ostatniego werbinaru, który prowadzony był przez drą Wojciecha Glaca o neuronalnych węzłach miłości – bardzo interesujące i ciekawe: https://youtu.be/bkPFcuLVzqg

2. Link do zakładki SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO: https://drive.google.com/drive/folders/1RHWIP2QopLNjzliWviXWLgfHGrZ8Q0MB?usp=share_link

3.Linki do dwóch wcześniejszych webinarów prowadzonych przez Joannę Flis: https://www.youtube.com/watch?v=1g_seHyVDYg oraz Wojciecha Glaca https://youtu.be/xZlt9dxMY1s zrealizowanych w projekcie BAJECZNA ŚWIADOMOŚĆ

 

10 października 2023r. obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 

poradnik dla młodzieży: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/12/Zrozumiec-depresje-Poradnik-dla-nastolatkow.pdf

poradnik dla nauczycieli oraz rodziców: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/10/Depresja-to-choroba-a-nie-gorszy-dzien-stronami-1.pdf

link do infografik: https://drive.google.com/drive/folders/1NDx-SWpybZmrDPXpzCcfcvPT9m2r1XS-

Pliki do pobrania

Zdrowa Szkoła – raport z badań

PORADNIK DLA MŁODYCH RODZICÓW, WAKACYJNE WYJAZDY OFFLINE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY 2023

Szanowni Państwo

jesteśmy bardzo szczęśliwi, bo… udało nam się opracować super poradnik dla młodych rodziców dotyczący zarządzania nowymi technologiami w domu. Załączamy Wam w sposób bezpłatny plik prosząc abyście przekazali go rodzicom albo nawet zawiesili na swoich szkolnych stronach internetowych. Rodzicom zawsze możecie wysłać ten oto link, pod którym znajduje się PORADNIK – https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2022/12/Nowe-technologie-w-domu-Poradnik-dla-rodzicow-strony.pdf

Wakacyjne kolonie offline, które są realizowane dla dzieci i młodzieży w wieku 7-17 lat. Szczegóły wypoczynku znajdziecie tutaj: https://relacjewwakacje.pl/

Wyobraźcie sobie Państwo: 10 dni, spanie starym sposobem w szkolnych klasach, dużo wycieczek, zajęcia w gronie rycerskim, codzienne zajęcia z socjologiem, psychologiem i ze mną zajęcia z edukacji medialnej. I mnóstwo czasu na to, co najważniejsze… na bliskie relacje osobiste. Nasi koloniści nie chcieli ostatnio wracać do domu. A telefon komórkowy raz dziennie na 15 minut wieczorem. Koniecznie przekażcie tę wiadomość wszystkim rodzicom

Z pozdrowieniami i przypominamy, że do końca lutego trwają badania MŁODE GŁOWY

 dr Maciej Dębski

FUNDACJA DBAM O MÓJ Z@SIĘG
80-537 Gdańsk, ul. Wyzwolenia 17c/3
KRS 0000591833
REGON: 363242207   NIP: 957-108-25-04
www.dbamomojzasieg.com
email: m.debski@dbamomojzasieg.com
tel: 00 48 512 474 482
nr konta: mBank 97 1140 2004 0000 3202 7603 2777

Liceum Ogólnokształcące im. B. Prusa należy do grona Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo. Jest to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Od kilku lat wraz z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg realizujemy projekty, które wpisują się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.

W poprzednich latach udało nam się już zrealizować takie projekty jak :

  • w roku szkolnym 2021/22 – „Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo” – wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych technologii i higieny cyfrowej w edukacji (Fundacja Dbam o Mój Zasięg)

  • w roku szkolnym 2019/20 – „Granie na Ekranie” – przeprowadzenie badań naukowych dotyczących grania w gry cyfrowe przez uczniów (Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej oraz Fundacja Dbam o Mój Zasięg)


Granie na ekranie wnioski

  • w roku szkolnym 2018/19 – „Młodzi Cyfrowi, Cyfrowi Rodzice” – realizacja badań wpisujących się w szeroko rozumianą profilaktykę e-uzależnień (Fundacja Dbam o Mój Z@sięg)

W bieżącym roku szkolnym realizujemy projekt „Młode Głowy. Ocena poczucia własnej wartości i sprawczości młodzieży szkolnej”. To przedsięwzięcie ma zasięg ogólnopolski i jest koordynowane przez fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej oraz fundację DBAM O MÓJ Z@SIĘG.